Snowboardlinjen

En blogg startad utav oss som går snowboardlinjen i Tärnaby.

Norge och glaciärsvandring.

Kategori: Övrigt

Det blev tisdag, vi åt en gemensam frukost på skolan och packade därefter släpet. Mot Norge styrdes bilarna.
En lång väg att färdas med stopp för att prova gummistövlar och njuta av utsikten.
Vi kom fram vid ungefärlig lunchtid. Så vi undersökte huset vi skulle bo i och satt oss därefter i solen och åt vår medhavda lunch.
Efter lunchen sken solen fortfarande och vi beslutade oss för att åka och utforska lite. Gick upp och kollade på en fors som rinner ut från glaciären. När vi kikat klart fick vi en timma att göra vad vi ville.
Vissa av oss plockade blåbär och utforskade klippor. Medans andra av oss gick upp till snön som fanns en bit upp på berget.
När vi därefter kom tillbaka till stugan blev det diverse aktiviteter. Kortspel, pajbakning.
Det höggs ved och det roddes med båten. Teambuilding indelat i olika team, roddtävling och lite andra smålekar.
Vi började onsdagen med en stor frukost, att göra matsäck och att packa ihop våra saker. Begav oss längre upp på vägen för att hitta till vår väg att gå. Det blev en lång vandring uppför, lera, vatten och supmark var våra hinder.
Tillslut såg vi vad vi var där för. Glaciären, stor och mäktig.

Vi åt en snabb lunch innan vi begav oss ut på isen. I två replag var vi ute, fick se sprickor och forsar, prova glida på isen och använa isyxan. När vi alla skulle ta oss upp över en kant hände det dramatiska, Elsa ramlade ner, utanför vår sikt. Som tur var så klarade hon sig utan skråmor.

Då vi promenerat klart fick vi chansen att undersöka grottor och klättra. En chans vi också tog.
När vi kände att vi var nöjda, så nöjda vi kunde bli åtminstonde, så packade vi ihop ryggsäckarna och vandrade tillbaka till bilarna igen. Det avslutade vår korta Norge resa ganska bra. Nöjda men riktigt trötta återvände vi till Tärnaby igen på kvällen.