Snowboardlinjen

En blogg startad utav oss som går snowboardlinjen i Tärnaby.

2 dagar kvar!

Kategori: Event

Nu är det bara två dagar kvar till Storuman Village Jam!!
På lördag kl 13.00 drar vi igång vid trappräcket bakom Storumans folkhögskola. Anmälningar är gratis och sker på plats från kl 12.00. Vi kommer att förutom räcket ha ett PVC-rör och vi kör oavsett väder!
Så det är bara att komma!!!!!!!

/Elsa

Renar och Umeå.

Kategori: Övrigt

Det var fredag morgon. Snön hade lagt sig för en kort stund uppe på ryfjället. Efter en gemensam frukost satte vi oss i två bilar, körde långt in i Tärnabys skogar. Där inne skogen fick vi vara med och mata renar, klappa och titta på dem lite.

Lite samisk historia och lite lassokastning.
Lassokastningen bestod dock mest utav att försöka fånga klasskompisar istället för renhorn. Vi blev dessutom bjudna på äkta souvas och fick prova på att jojka.
Dagen innan hade vi tagit ett snabbt beslut om att spendera helgen i Umeå. Skatesessions med tränare var planen. Vi kom fram fredagkväll, åt middag och begav oss ner till sparken där vi skatade lite i kylan.
Lördag morgon var vi åter på plats. Vid tio kickade vi igång skatandet. Ett tag efter det kom vår tränare för dagen, Jonas. En dag med solsken, blåst och mycket peppande. Vi var många som lärde oss nya saker under dagens gång och pausade endast för lunch och när benen inte längre bar.

Ett par stycken från klassen körde hem samma dag medans andra stannade kvar och skatade dagen efter också.

Räcket i Storuman.

Kategori: Event

Det har varit lite frågor om hur räcket i Storuman ser ut.
Här är två bilder på själva räcket.

im back bitches

Kategori: Övrigt

Välkommen tillbaka till klassen.

Norge och glaciärsvandring.

Det blev tisdag, vi åt en gemensam frukost på skolan och packade därefter släpet. Mot Norge styrdes bilarna.
En lång väg att färdas med stopp för att prova gummistövlar och njuta av utsikten.
Vi kom fram vid ungefärlig lunchtid. Så vi undersökte huset vi skulle bo i och satt oss därefter i solen och åt vår medhavda lunch.
Efter lunchen sken solen fortfarande och vi beslutade oss för att åka och utforska lite. Gick upp och kollade på en fors som rinner ut från glaciären. När vi kikat klart fick vi en timma att göra vad vi ville.
Vissa av oss plockade blåbär och utforskade klippor. Medans andra av oss gick upp till snön som fanns en bit upp på berget.
När vi därefter kom tillbaka till stugan blev det diverse aktiviteter. Kortspel, pajbakning.
Det höggs ved och det roddes med båten. Teambuilding indelat i olika team, roddtävling och lite andra smålekar.
Vi började onsdagen med en stor frukost, att göra matsäck och att packa ihop våra saker. Begav oss längre upp på vägen för att hitta till vår väg att gå. Det blev en lång vandring uppför, lera, vatten och supmark var våra hinder.
Tillslut såg vi vad vi var där för. Glaciären, stor och mäktig.

Vi åt en snabb lunch innan vi begav oss ut på isen. I två replag var vi ute, fick se sprickor och forsar, prova glida på isen och använa isyxan. När vi alla skulle ta oss upp över en kant hände det dramatiska, Elsa ramlade ner, utanför vår sikt. Som tur var så klarade hon sig utan skråmor.

Då vi promenerat klart fick vi chansen att undersöka grottor och klättra. En chans vi också tog.
När vi kände att vi var nöjda, så nöjda vi kunde bli åtminstonde, så packade vi ihop ryggsäckarna och vandrade tillbaka till bilarna igen. Det avslutade vår korta Norge resa ganska bra. Nöjda men riktigt trötta återvände vi till Tärnaby igen på kvällen.

/Lina

Planerar.

Kategori: Övrigt

Det är fredag och det firar vi med en skatebild.
Som vi tidigare nämt håller vi på med att planera. Vi planerar inför Storuman Village Jam och även det uppkommande Novembercampet.

En helg i Skellefteå

Kategori: Snowboard

Vi fick en hel del gjort förra veckan även fast vi gick och längtade efter helgen.
Massor med planering inför Storuman Village Jam, datum för November Camp är spikat, 2-3 december blir det i år, jo vi tänkte väl kalla det Late November Camp.
Backflip-träning på studsmattan och styrelsemöte med klubben fanns också med på schemat.

Men så blev det äntligen fredag och vi packade bussen full med alla nyvallade brädor och begav oss österut till Skellefteå för Make it happen Rail Jam.

Väl framme, efter en sväng i stan, mat i magen och lite letande hittade vi vandrarhemmet och checkade in. Några av oss drog till skateparken innan mörkret föll och.. så klart dagen innan en tävling så är det någon som ska skada sig. Patrik stukade foten.

Med is och bandage lyckades han genomföra tävlingen bra under lördagen, precis som Rasmus, jag däremot... ja.. behöver nog öva lite mer på sidokickar i vinter ;)

/Elsa

Storuman Village Jam.

Kategori: Event

Det kommer att vara en lättsam tävling för alla som vill komma.
Skidor eller snowboard spelar ingen roll.

Hälsar er välkomna.

Kategori: Övrigt

Det kanske är så att man ska vara artig och hälsa er välkomna till vår blogg, ni som nu hittat hit.
Snowboardlinjen heter den och varför kanske ni redan förstår. Men vi kan ta och reda ut det här, här och nu alltså.
Bara för att berätta det, det ska komma upp en ny design inom kort och lite annat ska göras klart. Så om man ska säga det kort och enkelt är väl bloggen under konstruktion.

Det kommer vara åtta olika personer som bloggar här. Hela vår klass det vill säga.
Så ja, vi är en klass på åtta personer. Vi går snowboardlinjen i Tärnaby. Här hittar ni till vår sida på facebook, den kan ni gå in och gilla om ni inte redan gjort det.

Vad kommer bloggen innehålla då? Skulle kunna skriva allt mellan himmel och jord, men det känns lite som en klyscha att skriva. Men det är faktiskt nära inpå ändå, det kommer handla som inlägget under, vad vi gör här på skolan. Vandringar, skola, träning. Det kommer handla om snowboard och parken. Och inte minst, nästan lika viktigt, det kommer att handla om vad vi arrangerar, camps, railjams och liknande.

För att avsluta en kort inledning på bloggen, gå in och gilla på facebook och ja, fortsätt läs bloggen. Ni kommer inte bli besvikna.

Första dagen på snö.

Kategori: Övrigt

Under första veckan vi gick skola. Tredje dagen för att vara mer exakt.
Ja, under första veckan, vi packade ryggsäckarna med matsäck och vatten. Spände fast brädor med skor och började promenra uppför.

Långt där borta såg vi snö. Till syntes lite snö, men det var snö. Snabbade på stegen, tog oss över bäckar, stenar och blött underlag. Blicken fast på målet, utom då vi försökte fånga grodor och lämlar som sprang oss kring fötterna.

Nästan uppe hittar vi renar. Två renar som försiktigt undersöker oss på håll. Springer cirklar runt om oss.
Sen var vi där. Det magiska ögonblicket, efter en vilostund, mackor och korvgrillning så började vi klättra. Började ta oss upp för snön, brant, halt och farligt. Farligt för den dramatiska effekten, men gled man så gled man hela vägen ner. Detta fick vi erfara. Moa skulle precis börja spänna på sig sin snowboard när hon tappade greppet och brädan stannades utav de stenar som fanns längst ner.

De första åken på snö alltså. Kanske inte de mest stabila med tanke på underlaget. Men den rätta känslan fanns där och ett litet hopp byggdes. Efter dessa bestyr var det dags att ta sig ned igen. På vägen hittade vi blåbär och fick vatten i skorna.

Och nu eftersom vi redan fått första åket bortgjort känns det ännu längre tills snön kommer och vi får åka i våra backar. Men snart, aj så snart.